Volg ons op Twitter
< Terug naar checklist

Doelstelling evenement

alt
Wat zijn de doelstellingen van het bedrijfsevenement?
Er kunnen vele motieven zijn voor het organiseren van een evenement. De meest gangbare motieven zijn:
* informeren over producten, diensten of veranderingen binnen het bedrijf
* motiveren/enthousiasmeren;
* aanzetten tot kooptransactie.
Motieven interne doelgroepen
De belangrijkste motieven voor het organiseren van een evenement voor interne doelgroepen zijn:
* De motivatie van medewerkers vergroten en ook de groeps- en bedrijfsbinding.
* Informatie-overdracht, bijvoorbeeld over de lancering van een nieuw product of dienst of andere veranderingen in de organisatie. Voordeel: alle medewerkers worden op één en hetzelfde moment geïnformeerd.
Motieven externe doelgroepen
De belangrijkste motieven voor het organiseren van een evenement voor externe doelgroepen zijn:
* informeren over producten en diensten;
* het verstevigen van relationele banden, zodat het koopgedrag in de toekomst positief beïnvloed wordt.

Het vaststellen van de doelstellingen
Je kunt de doelstelling bepalen door informatie aan de juiste persoon of personen te vragen zodat je weet:
*Wat de aanleiding voor het evenement is.
*Welke boodschap gecommuniceerd dient te worden.
*Wat de reden is van het communiceren van de boodschap.
*Wat de reden is van de keuze voor een evenement.
*Welke andere communicatiemiddelen er zijn.
*Welke verborgen verwachtingen er mogelijk zijn.
Formulering van de doelstelling
Het is nuttig de doelstelling nauwkeurig te formuleren, zodat die:
* uitgangspunt voor de programmering kan zijn;
* uitgangspunt voor de rendementsbepaling kan zijn.
Samen een doelstelling formuleren heeft nog een ander belangrijk doel: overeenstemming krijgen. Zo wordt de kans op miscommunicatie onderling klein.
Andere communicatiemiddelen
Een evenement is niet het enige communicatie-instrument, er zijn er vele:
*Radio- en tv-commercials;
*advertenties;
*personeelsbladen;
*videojournaals;
*direct marketing.

Redenen om voor een evenement te kiezen:
* Evenementen zijn persoonlijk en roepen emotie op.
* Evenementen zijn interactief. Niet alleen wat betreft de communicatie naar en van de doelgroep, maar ook voor de gasten onderling (sociaal aspect).
* Evenementen zijn gericht: de gast is de persoonlijke ontvanger van de bedrijfsboodschap.
* Met evenementen kan een organisatie precies die aandacht krijgen die het wil.
* Evenementen zijn uniek.
NB: Deze argumenten gaan alleen op wanneer je heel secuur en selectief met de programmering en de doelgroep omgaat.
Een evenement als onderdeel van de bedrijfsstrategie
Een evenement is onderdeel van de bedrijfsstrategie, en dient dus aan te sluiten bij de personeels- marketing- en pr-strategie. Toets je plannen altijd bij anderen, bijvoorbeeld in een organisatiecommissie, of bij leidinggevenden. Je creëert er draagvlak mee voor je plannen. Daardoor loop je minder kans dat ze worden afgewezen.
Rendement van het evenement
Bepaal in dit stadium ook het rendement van het evenement. Doe dat nauwkeurig en meetbaar in cijfers. Soms is het rendement moeilijker te bepalen. In ieder geval is het belangrijk besproken te hebben.

Tips van collega's

Nog 200 tekens over.