Volg ons op Twitter
< Terug naar checklist

Creativiteit en evenementen

alt
Hoe verzínt ze het? Alles over toegepaste creativiteit

 

Ieder mens is creatief. Het is de kunst om je eigen creativiteit te vinden, te voeden en te gebruiken en daar helpt Pien je graag mee!

Wil je lezen over het doel van creativiteit, over inspiratiebronnen en je eigen creativiteit? Begin dan met de basis.
Wil je direct naar de handleiding voor een creatief evenement?
In 10 stappen naar een creatief evenement.

Er worden heel veel evenementen georganiseerd. Hoe zorg je dat je daartussen opvalt? Kies een creatieve, persoonlijke invalshoek.
Creatief denken is associatief denken. Creativiteit zou je ook ‘elegante diefstal’ kunnen noemen: je maakt altijd gebruik van bestaande indrukken die je combineert tot iets wat verrassend nieuw is. Echte oorspronkelijkheid komt zelden voor.
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld de cardiochirurg en de brandweerman, die samen een oplossing voor een bypassoperatie bedenken. Beiden hebben te maken met slangen en stromende materie en zo denkt de brandweerman mee met de chirurg bij het oplossen van zijn probleem.
Creativiteit is ook uitdagende zelfbevraging. Door met open ogen door het leven te gaan en nieuwsgierig te zijn naar de dingen achter de dingen die je ziet of beleeft, beleef je het intenser en kun je de herinnering gebruiken in andere situaties. Kijk maar eens op www.straatjutten.nl, een site die dat mechanisme perfect weergeeft.
Ter illustratie een korte oefening:
Kijk 15 seconden naar je horloge/ring. Leg die dan weg en teken uit je hoofd wat je gezien hebt.
Wat zijn de verschillen?
Wat liet je weg of verzon je er bij?
Wat had je nog niet eerder gezien?
alt
Tegenwerpingen voor creativiteit


Veel mensen hebben moeite met creativiteit. Ze hebben bedenkingen als:
‘Fantasie en reflectie zijn verloren tijd.’
‘Spelen/je fantasie gebruiken is kinderachtig.’
‘Rede, logica en cijfers zijn goed en bieden houvast. Gevoel en intuïtie zijn slecht en subjectief.’
‘We hebben het altijd zo gedaan en dat ging toch goed?
‘Creativiteit is maar voor weinig mensen weggelegd.’
Het kan ook zijn dat anderen in je omgeving zo denken. Op die manier ontstaan er blokkades in je hoofd en dat is natuurlijk slecht voor je creativiteit.
Obstakels in je werkomgeving zijn bijvoorbeeld:
* gebrek aan samenwerking;
* weinig vrijheid en zelfstandigheid krijgen;
* geen vertrouwen genieten;
* gebrek aan steun;
* gebrek aan daadkracht: ideeën worden niet in daden omgezet.
Er kunnen ook intellectuele blokkades in zijn in de (werk)omgeving zoals:
* gebrekkige of onjuiste informatie;
* ideeën niet kunnen verwoorden (terwijl je ze wel voor je ziet in je hoofd);
* gebrek aan intellectuele uitdaging;
* teveel informatie, waardoor ruis ontstaat.
De druk van de klok zorgt ook nog eens voor haast en gejaagdheid. Er lijkt bijna geen ontkomen aan. Maar duidelijk is wel: we gebruiken onze creativiteit veel te weinig, zonde!
Door open te staan, nieuwsgierig te zijn, energie te steken in nieuwe dingen en een beetje risico te nemen, kun je meer creatieve plannen bedenken voor je volgende evenement.
alt
Onze tips voor het voeden van je creativiteit


* Maak écht contact met andere mensen, wees geïnteresseerd en warm.
* Vel geen oordeel, er zijn zoveel redenen waarom de dingen zijn zoals ze zijn, je kunt ze niet allemaal kennen.
* Creëer een inspirerende werk- en leefomgeving (dat kan ook een vaas bloemen of een mooie poster aan de muur zijn).
* Doorbreek je dagelijkse doen en laten en breng er variatie in aan (fiets elk dag een andere route naar kantoor).
* Maak avontuurlijke reizen, waarbij je nieuwe omgevingen en mensen ziet.
* Verrijk je geest door te lezen en films te kijken (virtuele reizen te maken).
* Laat je inspireren door spel en humor.
* Ga regelmatig naar het theater en bekijk dan uiteenlopende voorstellingen.
* Maak gebruik van uitdagingen om je verder te helpen.
* Maak gebruik van denk- en notatietechnieken zoals mindmappen.
* Respecteer en gebruik de kracht van je intuïtie.
* Verblijf regelmatig in de natuur en verwonder je erover (dat kan ook bij het hond uitlaten in het park).
* Neem tijd voor zelfreflectie.
Steeds vaker wordt ook bij evenementen afgeweken van de platgetreden paden. Gasten worden uitgenodigd op niet-algemene locaties, worden verrast door een alternatieve programmering tijdens een congres of geboeid door intrigerende animaties. Creativiteit heeft in beginsel niets te maken met een dikke portemonnee. Creativiteit is onbetaalbaar, maar hoeft niet veel geld te kosten. Soms kost het zelfs minder...
Creativiteit en originaliteit vragen tijd en inzet:
* Zoekwerk verrichten naar nieuwe, spraakmakende en passende programmaonderdelen.
* Anderen overtuigen: van het nut, de leuke kanten, de toepasbaarheid en het effect op de doelgroep van iets anders-dan-anders.
Als organisator moet je enthousiast aan het fantaseren slaan, je nek uitsteken en kleur bekennen. Na alle opofferingen is een geslaagd evenement dan de beloning.
alt
Creatief zijn, waarom zou je eigenlijk? 3 redenen


Creativiteit is: creatie, creëren, scheppen, nieuwe dingen maken. 3 redenen om creatief te zijn:
1. Verandering is in aantocht. Vandaag komt er nieuwe informatie met nieuwe problemen, en die kun je niet oplossen met de oplossingen van gisteren.
2. Het is leuk! Ideeën hebben net als organismen een levenscyclus: ze worden geboren, ze ontwikkelen zich, ze worden volwassen en sterven vervolgens af.
3. Creativiteit is nodig om het evenement een onderscheidende status te geven. Die status geeft weer een impuls aan het imago van de afzender en aan een positieve beleving door de ontvanger.
Het is dus zaak om een creatief denkproces op gang te brengen. De wereld staat niet stil, anderen organiseren de meest originele evenementen dus je wilt je doelgroep creatief verrassen.
Een verantwoorde programmering van een creatief programma vergt inzicht in het zakelijk belang (de doelstelling) en kennis van de doelgroep.
alt
Kennis als input voor creativiteit


We zeiden het al: kennis is het materiaal waarmee nieuwe ideeën worden gemaakt. Wie creatief wil zijn, wil een allesweter zijn, omdat hij die kennis óóit nodig kan hebben. Een organisator van evenementen heeft dus een zeer belangrijke taak: op de hoogte blijven van alles wat nieuw is. Of dat nu op het gebied van theater, muziek, maatschappelijke trends of op het gebied van evenementen is.
Om echt op de hoogte te zijn van wat er in de maatschappij speelt en op de markt te koop is, ga je op pad. Naar buiten! Zelf zien en horen wat er gebeurt.
Toneel, theater en film
*
Door regelmatig naar het (film)theater te gaan blijf je op de hoogte van cultuurvormen die zich voordoen of aan het ontwikkelen zijn.
* Sta open voor alle vormen van podiumkunst, ook al spreekt een genre je misschien niet aan. Het kan zijn dat er eens een groep vermaakt moet worden die precies bij dit soort theater past. * Ga ook niet alleen naar het standaardtheater, maar bezoek vooral ook de kleinere gezelschappen, in kleinere theaters, die experimenteren vaak wat meer en hebben een frisse kijk op kunst. Ze moeten door gebrek aan middelen vindingrijk zijn en flexibel. Dat kan je op ideeën brengen!
Concerten
*
Bezoek zowel klassieke als popconcerten. Denk je dat klassieke concerten oud en stoffig zijn? Dat is een vooroordeel dat niet klopt. Ook in deze sector zijn mensen creatief en ontstaan nieuwe muziek- en concertvormen. Zelfde geldt voor popconcerten. Steeds vaker worden megaconcerten gegeven waarop allerlei muziekvormen te horen en te zien zijn. Denk bijvoorbeeld aan de Night of the Proms of festival Lowlands. Een bezoek aan dit soort evenementen is een must. Er wordt gejongleerd met muziekstijlen en presentatievormen. Combinaties van klassiek en pop. En let eens op alle techniek en special effects die worden gebruikt. Er gaat misschien een wereld voor je open!
Tentoonstellingen
*
Houd de tentoonstellingenmarkt goed in de gaten, zo blijf je op een leuke manier op de hoogte. Heb je meteen een legitiem alibi voor allerlei werkbezoeken. ;-)
* Tip: tentoonstellingen vinden vaak plaats op locaties die inspirerend kunnen zijn voor een evenement: musea, aangepaste kerken, vroegere zwembaden, omgebouwde gasfabrieken, et cetera.
Beurzen
*
Voor het signaleren vantrends en thema’s zijn beurzen goede plekken. De nieuwste producten, trends, gimmicks en ideeën worden er getoond. Handig: je kunt meteen praten met de mensen achter een organisatie – misschien ga je later wel eens met ze in zee.
 
Bezoek in ieder geval de volgende beurzen:
- Evenement, elk voorjaar in Jaarbeurs Utrecht. Hier presenteren aanbieders van locaties, catering en amusement zich. www.evenement2010.nl
- PromZ, elk jaar in Jaarbeurs Utrecht. www.promz.nl Het leuke en handige van PromZ is dat je er ook een uitgebreid aanbod aan relatiegeschenken en premiums vindt.
- Artiesten- en Evenementenbeurs, elk jaar in januari, in het Beursgebouw in Eindhoven. www.aeb.nl. Een uiteenlopend aanbod artiesten in vrijwel alle vormen van toegepast theater. Leuk en nuttig om ideeën op te doen, prijzen op te vragen en contacten te leggen.
- Festivak, vakbeurs voor publieksevenementen www.festivak.nl.
Congressen
Congressen zijn de moeite van het bezoeken waard om goed inhoudelijk op de hoogte van de nieuwste thema’s en theorieën te blijven. Ze worden regelmatig georganiseerd. Meestal spreken één of meerdere goeroes die (hun visie op) de laatste theorieën uiteen zetten. Pluspunt: je kunt er in contact komen met branchegenoten. Door in de wandelgangen van gedachten te wisselen kom je vaak weer op nieuwe ideeën en invalshoeken.
Lectuur
Nieuwe ontwikkelingen vind je ook in:
* roddelbladen;
* damesbladen;
* herenbladen;
* opiniebladen;
* algemene managementbladen;
* bladen zoals Flow en Happiness
* woon- en interieurbladen.
Zulke bladen besteden ruim aandacht aan de laatste mode en trends:
- welke artiesten populair zijn;
- welke kleding en textiele vormgeving hip is;
- welke uitgaansgelegenheden in de spotlight staan.
Opiniebladen hebben vaak aparte pagina’s waar lezers kunnen reageren op gebeurtenissen in de samenleving. Door die reacties te lezen krijg je een indruk van wat er bij mensen speelt.
Literatuur
In (vak)literatuur vind je niet alleen de theoretische onderbouwing van de laatste ontwikkelingen, maar ook de mogelijkheden die deze ontwikkelingen bieden. Zulke bronnen gaan in op alles wat nieuw is. Dat geldt vooral voor tijdschriften. Hun bestaanswaarde hangt af van het brengen van nieuws.
Snuffel ook in handboeken en datagidsen. Elke keer staan er weer nieuwe rubrieken in die worden afgeleid van de nieuwste ontwikkelingen.
Onder vakliteratuur vallen dus niet alleen de theoretische of wetenschappelijke boekwerken, maar ook zaken als tijdschriften, handboeken, speciale uitgaven en datagidsen.
Internet
Op internet geven de volgende bronnen veel inspiratie en informatie:
www.wikipedia.nl
www.highprofile.nl
www.locaties.nl
www.feesten.nl
www.bedrijfsuitje.nl
www.leukedingendoen.nl
En natuurlijk Twitter. Via Twitter kun je makkelijk de trends in het buitenland in de gaten houden. Volg bijvoorbeeld de tweets met de hashtag #eventprofs en #evenementen
alt
Kennis alleen maakt nog niet creatief


Het gaat erom wat je met die kennis doet. Creativiteit is jezelf de vrijheid gunnen in andere dimensies te denken dan gebruikelijk. Dat kun je bijvoorbeeld doen via onderstaand stappenplan, gebaseerd op vrije associatie.
alt
Basisstap: informatie verzamelen

*
Vergaar zo veel en zo uiteenlopende kennis. Vraag documentatie op, leg daar een digitaal archief van aan.
* Lees alle toegestuurde informatie van leveranciers, en noteer er leuke dingen uit.
* Ook ervaringen en tips van anderen zijn waardevol. Let er wel op dat je informant dezelfde normen hanteert als jijzelf.
 
alt
DE 10 STAPPEN VOOR EEN CREATIEF EVENEMENT
STAP 1: stel een denktank samen
*
Verzamel capabele en enthousiaste mensen.
* Breng de doelstelling en doelgroep in kaart zodat er een gemeenschappelijk uitgangspunt tijdens de brainstorm is.
* Eventueel kun je doelstelling en doelgroep opschrijven en uitdelen.
STAP 2: spreek af dat alles mag
*
Voor je gaat brainstormen met elkaar, spreek je af dat er in het wilde weg ideeën op tafel mogen komen. Zonder schaamte, maar met veel enthousiasme.
* Leg vervolgens het principe van vrije associatie uit.
STAP 3: brainstormen
Door associatief na te denken, sta je zichzelf toe om ongebruikelijke gedachtesprongen te maken. Wie weet levert dat een verrassende visie of invalshoek op het onderwerp op.
* De haalbaarheid is in dit stadium niet relevant.
* Denk niet te veel aan geld. Een leuk idee kan vaak op een dure en goedkope manier worden uitgevoerd.
Een voorbeeld van een brainstormsessie
Een Nederlandse fabrikant van personenliften heeft de nieuwbouw van een aantal fabriekshallen voltooid. Ter gelegenheid hiervan vindt een officiële opening plaats voor circa 150 relaties/afnemers en de top van het hoofdkantoor.
* De fabriek bestaat uit 3 hallen:
- 2 hallen zijn in gebruik voor de vervaardiging van de onderdelen en de assemblage van de onderdelen tot een eindproduct.
- Hal 3 (300 m2) is leeg en kaal en kan benut worden voor de feestelijkheden.
De gasten (merendeel mannen, zonder partner) zijn mensen die luxe gewend zijn, ze raken er niet meer van onder de indruk. Er moet dus iets afwijkends worden geboden.
Budget speelt (in reële mate) geen rol, mits de directie overtuigd is van de originaliteit en het effect.
De opdracht: verzin in een brainstormsessie het thema of de rode draad voor de openingsfestiviteiten met daarin aandacht voor:
- de wijze waarop de gasten worden uitgenodigd en bedankt;
- de ludieke openingshandeling;
- een opvallende persoonlijkheid, die de opening verricht;
- de inrichting van de kale fabriekshal.
Uitwerking van de opdracht
Associaties bij ‘lift’ zijn bijvoorbeeld:
omhoog/omlaag;
beweging;
geen trappen;
hoge gebouwen;
niet hoeven tillen;
liften = optillen (powerliften/facelift);
liften = meerijden met een ander;
allerlei soorten (historische) liften (in gebouwen, op bergen, voor personen
of goederen);
liftboys in pak;
bijzondere liften (in de Euromast/de Eiffeltoren/Empire State Building, NYC, etc.);
de film ‘De Lift’ met Huub Stapel;
het boek en de film ‘De A van Abeltje’;
de letters en cijfers voor de aanduiding van verdiepingen;
spreekwoorden/gezegden als: in de lift zitten.
STAP 4: idee uitwerken
Werk de meest aantrekkelijke mogelijkheid (in termen van programma, geld en effect op doelgroep en doelstelling) uit en zet de rode draad uit (maar gooi de andere opties niet weg, misschien komen ze nog van pas).
Wil je toetsen of de plannen binnen de organisatie kans van slagen hebben, dan kun je een eerste opzet doorspreken met de uiteindelijke beslissers.
Een rode draad van het openingsevenement van de liftenfabriek zou kunnen zijn:
* Een uitnodiging met daarop de afbeelding van Abeltje, een piccolo die de hoofdpersoon is in een boek en film van Annie M.G. Schmidt, en een citaat uit dit boek.
*
De fabriekshal is ingericht met verschillende niveaus. De niveaus zijn te bereiken met diverse soorten liften en trappen: een pater noster, een cakewalk, een trap met meer dan normale hoge treden en natuurlijk een luxe lift van de fabrikant zelf.
*
Tijdens de openingsbijeenkomst in de grote, pikdonkere fabriekshal, drukt de directeur met behulp van een laserstraal op het liftknopje en de lift (ook van laserlicht) gaat omhoog.
*
De lift stopt voor een podium waarop Abeltje staat. Die stapt in. Voor de toeschouwers in het niets. De laserlicht-lift gaat naar beneden.
*
In werkelijkheid glijdt Abeltje door een koker en stapt weer uit op het moment dat de liftdeuren op de begane grond weer open gaan.
*
Bediening op het feest geschiedt door Abeltjes.
*
Als aandenken krijgen de gasten een piccolo champagne mee. Uiteraard wel met een kaartje, want niet iedereen kent de term piccolo voor het kleinste flesje champagne.
STAP 5: leveranciers zoeken en telefonisch polsen
De plannen in je hoofd moeten nu vorm krijgen en verder uitgewerkt worden. Als je niet precies weet waar je naar op zoek bent, laat je dan uitvoerig informeren in een belronde met verschillende bedrijven. Laat leveranciers voldoende aan het woord, brainstorm zo nodig met hen en probeer zoveel mogelijk ideeën te verzamelen.
Hebben de plannen al vorm gekregen, laat professionals dan feedback geven. Verwerp zo nodig je plannen en begin opnieuw. Merk je dat je bij een bepaalde leverancier niet aan het goede adres bent, probeer dan door te vragen en met nieuwe mensen in contact te komen.
Deze fase is de meest avontuurlijke. Soms kom je in werelden terecht waarover je weinig of niets wist. Dat geeft een kick om verder te gaan.
STAP 6: briefing maken en offertes aanvragen
Met de ingewonnen informatie kun je nu een briefing maken voor leveranciers en offertes aanvragen, schriftelijk of in een persoonlijk gesprek.
Laat budgetgegevens meespelen. Nogmaals: creativiteit hoeft niet per se geld te kosten. Smaakvol programmeren met originele onderdelen kan ook met een klein budget.
Er dient een goede begroting gemaakt te worden. Heb je wilde plannen en weet je niet op welke manier die te realiseren? Dan is het goed vooraf informatie te vragen over gangbare prijzen. Prijzen kunnen een uiteindelijke beslissing natuurlijk drastisch beïnvloeden.
STAP 7: offertes toetsen op creativiteit, haalbaarheid en financiën.
STAP 8: definitieve keuze maken uit leveranciers
Let er goed op dat bij nieuwe producties, waar stelposten genoemd staan, er een plafond wordt aangegeven tot waar de kosten mogen uitlopen. Anders word je ongewild misschien voor het blok gezet en kun je in het belang van de voortgang niet anders zeggen dan: vooruit dan maar.
Presenteer je plannen op sprankelende wijze aan belanghebbenden. Zo laat je hen delen in je enthousiasme.
STAP 9: uitnodiging maken
Een uitnodiging moet de gasten een idee geven van het evenement waarvoor ze worden uitgenodigd. Je kunt nog zo’n creatief plan maken en uitvoeren, maar als de creativiteit niet doorschemert in de uitnodiging, streef je een deel van je doel voorbij: je prikkelt een aantal mensen niet extra om te komen.
STAP 10: evenement organiseren en uitvoeren
Wanneer het evenement in volle gang is, vergeet dan niet de reacties van de gasten te peilen. Na afloop evalueer je deze reacties met de brainstormgroep van het eerste uur. Zo krijgen alle inspanningen een waardeoordeel en kun je ervaringen (zowel negatieve als positieve) bewaard voor een volgende gelegenheid.

Tips van collega's

Nog 200 tekens over.